ديكتاتور قاجار» تابستان به بازار كتاب مي‌آيد


یزدفردا "خبرنگار : سميرا سرخان زاده:يك پژوهشگر حوزه سياسي ـ اجتماعي، كتاب «ديكتاتور قاجار» را در نوبت چاپ دارد. او در اين كتاب با گذر از لايه‌هاي سياسي و اجتماعي دوره حاكميت آغامحمدخان قاجار، مصائبي كه او بر سر مردم كرمان آورد و پيامدهاي اجتماعي اقدامات او را مرور مي‌كند.


عبدالله رفيعي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: اين كتاب ماجراجويي‌هاي قبيله قاجار را كه قبيله‌اي سياسي در دوران صفويه بودند و درگيري‌هاي فراواني با نادرشاه داشتند، شرح مي‌دهد.


وي نگاهي به زندگي آغامحمدخان قاجار از دوره جواني، اسارت او در دربار كريم‌خان زند و مسافرتش به استرآباد، ماجراي كوركردن بيست هزار چشم در كرمان و جناياتي كه او در تاريخ ايران انجام داد را از جمله موضوعاتي خواند كه در اين اثر به آنها توجه كرده است.


مدير مسوول انتشارات «امير محمد» با اشاره به ترور پدر آغامحمدخان توسط يكي از نزديكان نادرشاه كه رغيب سياسي او بود، به ماجراجويي‌هاي اين قبيله پرداخت و تاكيد كرد: از آن جهت كه در اين پژوهش به مسايل سياسي و اجتماعي زمان حكومت آغامحمدخان توجه شده است، مباحث نظامي و ژئوپلتيكي در اين نوشتار مدنظر قرار گرفته‌اند و در كنار اردوكشي‌هاي متعددي وي، مشكلات اقتصادي مردم نيز نمود پيدا كرده‌اند.


وي با اشاره به تبيين ابعاد اجتماعي اقدامات و جنايان آغامحمدخان، كوركردن 20 چشم از اهالي كرمان در پي يافتن لطفعلي‌خان زند، برادرزاده كريم‌خان‌زند را از بزرگترين فجايع وي توصيف كرد و گفت: اگر چنين اعمال زشتي در آن زمان از وي سرنمي‌زد، شايد نسل‌هاي بعدي مردم كرمان وضعيت ديگري داشتند. آنها به دليل اعتماد و علاقه فراواني كه به كريم‌خان‌زند داشتند، از برادرزاده وي حمايت كردند تا حدي كه آسيب جاني ديدند. چنين حمايت‌هايي بسيار اندك و از نظر اجتماعي مهم‌اند.


نويسنده و پژوهشگر مسايل سياسي و اجتماعي يادآور شد: پيش‌بيني مي‌كنم كتاب «ديكتاتور قاجار» تابستان سال جاري در شمارگان 2200 نسخه و 200 صفحه از سوي انتشارات امير محمد منتشر و روانه بازار كتاب شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا